تواصل مجلة مباشر
TV مباشر
اتصل بنا اعلن معنا   ENGLISH

السيسي: تريليون جنيه استثمارات معالجة المياه حتى 2037

السيسي: تريليون جنيه استثمارات معالجة المياه حتى 2037
محطات المعالجة

القاهرة – مباشر: وجه الرئيس عبد الفتاح السيسي، حديثه لقطاع الزراعة من أجل الحفاظ على مياه النيل، موضحا أنه يتم عمل تبطين للترع لمساحة 20 ألف كيلو متر كمرحلة أولى من أجل تقليل حجم الفقد.

وأكد السيسي، خلال افتتاح مدينة الروبيكي اليوم، أن المشروع سيتم الانتهاء منه خلال عامين "مش انتوا قلقانين.. طيب عندكم حق، لو قلقانين إعملوا اللي أنا بقولكم عليه"، وفقا لبث مباشر عن التليفزيون المصري.

وتابع السيسي: "لو قلقانين نخلص ده في قد إيه؟ كل مسار يتعمل، نخلي أهالي القرى يساهموا في أنهم يشتغلوا ويطلعوا معانا عشان نخلص الـ 20 ألف كيلو متر من تبطين هذه الترع خلال سنة أو 8 شهور، ومش ببلاش، بفلوس".

وأشار إلى أنه يجب الحفاظ على المصارف والترع، وأن تترك بحالة جيدة، وعدم التعدي على جسورها أو البناء فوق جسورها قائلا :"القلق مش كلام، إجراءات، نعمل ري حديث لباقي كل الزراعات، عشان نوفر كل نقطة مياه".

وتابع : "نوفرها عشان حجم الزيادة السكانية بتاعتنا اللي موجود يتطلب مياه، نعالج المياه المطلوبة خلال الـ 20 أو 30 سنة لحد 2037 هقول كبير، حجم الاستثمارات اللي هتتعمل داخلة على التريليون جنيه، يعني ألف مليار جنيه في هذه المشروعات".

ترشيحات..

الصناعة المصرية: اعتماد قبول دفعة جديدة بالتدريب المهني بمصلحة الكفاية الإنتاجية

السيسي: أتطلع لتصدير منتجات مصرية بـ100 مليار دولار خلال 3 سنوات

مصر.. بدء الدراسة بمجمعي التكنولوجيا بأسيوط والفيوم في 20 سبتمبر المقبل