TV مباشر
اتصل بنا اعلن معنا   ENGLISH

السيسي: الجيش المصري تعرض لحملات إساءة وتشويه وتشكيك في قدراته

السيسي: الجيش المصري تعرض لحملات إساءة وتشويه وتشكيك في قدراته
الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي

القاهرة - مباشر: قال الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي، إن الجيش المصري تعرض خلال الأشهر القليلة الماضية لمحاولات إساءة وتشويه وتقليل من قيمته وتشكيك في قدراته.

وأضاف الرئيس خلال الندوة التثقيفية الـ31 للقوات المسحلة: "وقت هزيمة 67 الكبيرة.. الشعب لم يفقد ثقته في نفسه لأن الجيش نفسه.. الجيش أبناء المصريين.. فلو فُقدت الثقة في أنفسنا يبقى بنفقد الثقة في الجيش وقدارته"، وفقاً لبث مباشر أذاعه التلفزيون المصري اليوم الأحد.

وأوضح السيسي، أنه "بعد الحرب، المصريون كانوا بيتبرعون لبناء الجيش، والفنانين كانوا بيعملوا حفلات داخل وخارج مصر لجمع تبرعات لإعادة بناء الجيش، والدولة قالت إن لا صوت يعلوا فوق صوت المعركة، عشان يوفروا للجيش لمعركة الكرامة واستعادة الأرض مرة أخرى وعزتنا وكبريائنا اللي تضررت بشكل كبير".

وتابع الرئيس: "بقالنا 6 سنين في سيناء في حرب مع الإرهاب وده استنزاف لقدراتكوا مش اللي بيستشهد وبيصاب ابن مصر.. لما حد يحاول يشوه ويسيئ للجيش أمر لازم ننتبهله كويس ونخلي بالنا كويس".

قائلاً: "الجيش لم يطلب تبرعات من المصريين لبناء قدراته ولا الجيش قال لا صوت يعلوا فوق صوت المعركة.. ده الجيش والدولة اتحركوا لبناء الدولة أثناء الاستنزاف اللي بيتم عليها عشان محدش يعطلنا ويعيق حركتنا والبلد تطلع لقدام".

وأشار السيسي: "المصريين أثناء الهزيمة كانوا في قمة روحهم المعنوية والهزيمة كانت قاسية ومريرة جداً لكن وعي المصريين كان أكبر من الهزيمة وقال للقائد متمشيش كمل وإحنا معاك في قمة الهزيمة مش حاجة تانية وإحنا في قمة النصر".

ترشيحات:

مصر تبحث مشاركة تويوتا اليابانية بتحويل مركبات النقل الجماعي.. للعمل بالغاز

حكم نهائي باستمرار فرض رسوم على واردات "حديد البيلت" بمصر

التجارة المصرية تبحث التعاون الصناعي والاستثماري مع وفد سويسري

اجتماع وزاري لمتابعة تنفيذ شبكات الكهرباء بالمرحلة الأولى بالعاصمة الإدارية

جنوب السودان تدعو مصر للمشاركة في الجلسة الافتتاحية لمفاوضات السلام

السيسي يُطالب الحكومة بضرورة استفادة المواطنين من عوائد التنمية